Želja po lokalni hrani – priložnost za Slovenijo

kolumna-gastronomija

Si je morda kdo ogledal ameriški dokumentarni film Siti (Fed Up, 2014), ki razgalja razsežnosti vpliva ameriške prehrambne industrije na zdravje otrok? Ali bolje rečeno: ne-zdravje. Strašljiva debelost, ki pri otrocih povzroča vrsto bolezni, za katere ne bi smeli obolevati pri tako rosnih letih, njihov strah pred prezgodnjo smrtjo zaradi njih, nemoč ob neuspešnih shujševalnih poskusih …

Kljub neznosni teži videnega in slišanega se komajda ubraniš olajšanja, ker so razmere v državi, kjer živiš, drugačne. Boljše. V supermarketih še vedno kupuješ solato, ki jo je treba otrebiti. Ob bližnji trgovini je mlekomat s svežim mlekom. Zgolj pet minut potrebuješ od bloka, v katerem živiš, do najbližje kmetije za nakup sezonske zelenjave. Samo do mesta je treba, da se založiš s sadjem iz domačih sadovnjakov. Ali pa imaš svoj vrt in svoje sadno drevje.

In tuji obiskovalci iz držav (pre)obilja to opazijo. Se čudijo. So navdušeni. Uživajo v jedeh iz svežih sestavin. Še bolj so navdušeni, če so te jedi lokalne, če zrcalijo identiteto okolja, ki so ga obiskali. Tudi teh jim je v Sloveniji na voljo čedalje več. Skrb za slovensko kulinariko je čedalje bolj jasna in glasna, različne regije in mesta oziroma kraji razvijajo blagovne znamke svoje kulinarike in poudarjajo jedi, ki so značilne za njihove kraje. Domišljija kuharskih šefov pri ustvarjanju jedi iz sestavin z njihovega domačega vrta, bližnjih travnikov in gozdov, rek … se zdi neskončna. Čedalje več je priljubljenih kulinaričnih festivalov, kjer obiskovalci že sitnarijo zaradi gneče. Ampak prihodnje leto bodo na njih znova razvajali svoje brbončice.

Verjamem, da lahko z gotovostjo rečemo, da bi lahko kulinarični oziroma gastronomski turizem v prihodnje postal ena naših ključnih prednosti in priložnosti. Avtentično, lokalno in novo so temeljne smernice za uspešen turistični razvoj gastronomije. Slovenija premore vse to.

Dokler si ne bom mogel sneti z računalnika hrane, me tehnologija ne zanima, pravi šaljivi grafit, ki sem ga pred časom odkrila na spletu. Ljudje radi dobro jemo. Tako preprosto je to. In čedalje več je takšnih, ki predvsem zato potujejo. Slovenija bi utegnila biti pravšnja destinacija zanje.

Mateja Gruden

(Lipov list, junij 2015)